Kortgene – Arnemuiden. Weinigen buiten de provincie zullen er van weten, maar Zeeland beschikt over een vliegveld. Het heeft weliswaar een grasbaan en is niet geschikt voor een Airbus, maar toch…vliegveld Midden Zeeland. Wie zich wil wagen aan een rondvlucht of wil leren vliegen, kan waarachtig terecht tussen Wolphaartsdijk en Arnemuiden. Vanaf het terras van het vliegenierscafé loop je zo via een tuinhekje de landingsbaan op. In vogelvlucht naar Noord Frankrijk of Engeland … het kan.
Sky Pictures is één van de bedrijven op ‘vliegveld Midden. Izak en Erna van Maldegem uit Kortgene hebben er een kantoor en een hangar, waar hun eenmotorige Caessna is gestald. Izak van Maldegem is luchtfotograaf, Erna, opgeleid als schooljuf, doet de verkoop, administratie en publiciteit.
Izak werd opgeleid aan de fotografieschool in den Haag en moest na het behalen van zijn diploma in 1983, in militaire dienst. Izak: “De diensttijd viel mee; ik werd ingezet als fotograaf. Het was de tijd van de analoge fotografie. Dus een camera met een filmrolletje van 36 opnamen en daarna afdrukken in een donkere kamer. Wat mij zo verbaasde dat we instructiereportages moesten maken, bijvoorbeeld over het onschadelijk maken van een mijn. Dat onschadelijk maken gebeurde in precies 36 handelingen, precies zoveel als opnames van een rolletje. Wonderlijk, maar waar. Legerlogica.”
Tijdens de dienstplicht moest Izak voor het eerst vanuit de lucht fotograferen. De verplaatsing van een colonne tanks vanuit Duitsland naar huis, moest hij vanuit een helikopter vastleggen. Na de dienstplicht, in 1984, was er voor jongeren nauwelijks werk te vinden. Izak: “Ik overwoog om verder te leren aan de HEAO. Maar onverwacht werd ik door het arbeidsbureau gebeld. Ze hadden een vacature voor me gezien, bij een bedrijf in luchtfotografie in Middelburg. Het bedrijf bood een baan aan voor het werk in de donkere kamer. Ik kon er zo terecht.”
Halverwege de jaren tachtig werd de luchtfotografie ingezet voor kartering, voor het heel precies in kaart brengen van de bodem. Met een camera van tien kilo moest loodrecht naar beneden gefotografeerd worden om percelen, landerijen, dorpen en steden vast te leggen. “In die periode heb ik mijn vliegbrevet gehaald en mocht dus na verloop van tijd ook zelfstandig de lucht in”, vertelt Izak in zijn woning in Kortgene. “Na een aantal jaren heb ik het bedrijf in Middelburg zelfstandig voortgezet. We hebben in de loop van de jaren veel opdrachtgevers gehad, grote bedrijven, Shell, Nam, projectontwikkelaars, uitgeverijen van tijdschriften, noem maar op.”

Maar naast de fotografie in opdracht maken Izak en Erna ook eigen werk. Juist deze weken hebben ze een nieuw boek uitgebracht, de Haven van Rotterdam. Vanuit de lucht zie je pas goed wat de Rotterdamse haven is, en wat de betekenis er van is voor de economie, voor mens en milieu. Met schitterende, haarscherpe foto’s val je van de ene verbazing in de andere. “We hebben het boek deze weken in de boekwinkels in Rotterdam te koop aangeboden. Het loopt goed; de oplage van 7500 exemplaren raken we kwijt hoor. We laten het drukken in Yerseke; dat is fijn en vertrouwd. Als er iets mis is, ben je er zo. Als je een drukker in Polen hebt, wat misschien een beetje goedkoper is, heb je die relatie natuurlijk niet.”
Aanvankelijk hadden Erna en Izak in Rotterdam te maken met argwaan. “Als ik Rotterdamse bedrijven opbelde,” vult Erna aan, “dan kreeg ik toch steeds te horen… Een bedrijfje uit Zeeland? Wat moet dat nou, boven de Rotterdamse haven? We moesten echt telkens over een enorme drempel. Maar als we dan binnen waren, en de kwaliteit van ons werk lieten zien, was de twijfel gauw verdwenen. Ruim dertig bedrijven hebben ingetekend. Voor ieder van hen maakten we een eigen cover. Dus het lukt wel. We gaan dit jaar een nieuw project starten. We moeten nog precies vaststellen wat het volgende boek gaat worden.”
Izak vliegt met zijn eigen Cessna over het hele land. Je verwacht dat de luchtvaart aan strenge regels zijn onderworpen. Maar de jongste jaren zijn wetten en regels voor de luchtvaart door de Europese Unie grotendeels afgeschaft. Izak: “Vroeger was precies vastgelegd hoe je het onderhoud aan een vliegtuig moest uitvoeren en laten controleren. Dat had natuurlijk alles te maken met de veiligheid. Door Europa is dat nu allemaal los gelaten. Je moet maar zien of en wanneer je onderhoud aan het vliegtuig uit voert. In het verleden was het misschien iets te veel gereguleerd; nu slaat de slinger weer de andere kant op.”
Nederlandse regels blijven overigens wel gelden in het luchtruim. Wanneer Sky Pictures gevraagd wordt om opnames te maken boven het Waddengebied kan er een moment zijn dat ze even onder de vastgestelde hoogte van 150 meter moeten vliegen. “Dat gebeurt hoogstens tien minuten op een heel jaar. Nou daar moet je jaarlijks ontheffing voor aanvragen. Dat doen we natuurlijk maar of het zin heeft…? Iemand heeft er werk aan; de vergunning moet worden gepubliceerd in de kranten. Er kan bezwaar worden aangetekend, wat er nooit komt maar ja.. zo moet het. En we doen het gewoon, ieder jaar opnieuw.”
Izak en Erna hebben vertrouwen in de kwaliteit van hun werk en de mogelijkheden die er ook in deze aanhoudende crisis periode nog steeds ontstaan. “Luchtfotografie is toch een luxe product; dus je moet van goede huize komen om ‘in de lucht te blijven’. Maar dat lukt ons goed hoor,” besluit Erna.